Údržba
"Aneb hvězdné nebe nade mnou, seřízený motor pode mnou"
Mytí motocyklu
- U mytí motocyklu je důležité uzavřít přístup vody do výfuku, pomocí ucpávky, kterou koupíte v každém dobrém obchodě a nebo levnější varianta je vzít hadr, nacpat ho do výfuku a přes koncovku natahnout sáček a utěsnit ho gumičkou nebo provázkem.Potom se NESMÍ motorka mýt vapkou(kvůli karburátoru), ale já po mé bahnité jízdě vždy vymeju kola a podvozek a zbytek umeji hadrem.To je tak vše a zbytek zvládnete sami:).
Čištění vzduchového filtru
- Fitr vyjměte z motocyklu, sundejte všechny pomocné držáky a vyperte ho v technickém benzínu, postup opakujte několikrát až do čista, potom ho vyždímejte a nechte vyschnout. Další krok je filtr namazat, aby vzal co nejvíce nečistot, k tomu použijte olej na filtry a nebo opět levnější varianta je ho potřít normálním motorovým olejem, nechat popř. vykapat a zpět vložit a vše dobře upěvnit. U motokrosové motorky doporučuji speciální olej na filtry!Podle prostředí ve kterém jezdíte filtr perte, já osobně filrt peru po každé větší jízdě.
Napínání, čištění a mazání řetězu
- Každý řetěz si po nějaké době sedá a tím se natahuje, proto je potřeba ho jednou za čas napnout.Jak se vůle řetězu dostane více než 3 - 3,5 cm, tak je potřeba znova dopnout do původního napnutí, které by mělo být již zmíněné 3 - 3,5 cm. Nejdříve povolte zadní osu, potom vemte za zadní kolo a posuňte ho co nejvíc dozadu. Na obou stranách osy jsou šponováky. Nyní došponujte levým šponovákem řetěz do jeho několikrát zmíněné hodnoty, potom druhým srovnejte kolo do jedné roviny a nyní došponujte opět už zmíněnou hodnotu a aby kolo bylo na obou stranách stejně vzdáleno od kyvny(můžete pomocí metru).Když budete mít na obou stranách kolo stejně vzdáleno a vůli řetězu 3 - 3,5 cm, tak můžete zadní osu zase utáhnout a je to hotovo.Rozmezí řetězu se rozumí tím,že když vezmete za řetěz a zvednete ho ,tak dráha musí být od nejnižšího místa až po to nejvyšší místo, již zmíněných 3 - 3,5 cm.
- Řetěz musí být pořád promazaný a u namáhaných motocyklů (př. v terénu), by se měl mazat před každou jízdou. Olej zabraňuje opotřebení řetězové sady, zlepšuje jeho pohyb a chrání proti korozi. Řetěz nejprve očištěte od nečistot, tím že vemete drátěný kartáč, motocykl si postavíte na stojan, takže zadní kolo bude ve vzduchu (k tomu slouží zvedací krosové stojánky) a vy řetěz pořádně očistěte i ze stran. Jestli máte přebytečný špinavý olej na řetězu, tak ho můžete otřít hadrem a benzínem, ne však abyste řetěz často sundavali a prali, protože tím se ty články čistí od oleje a trvá nějakou dobu než se vše opět promaže a většina řetězů mají takzvané O - kroužky, které se tím ničí. Potom se vše musí opět namazat řetězovým olejem, ne však nějakým motorovým, protože speciální řetězový olej to lepé promaže, je odpudivý vodě a ztvrdne do formy jakého si lepidla, které se při jízdě neuvolňuje a zbytečně neznečišťuje motocykl.
Výměna motorového oleje
- Olej by se měl měnit aspoň 2X do sezóny, ale samozřejmě podle toho jak jezdíte. Světový jezdci a nebo závodní motokrosaři mění olej po každém tréninku, kvůli jeho velikému opotřebení olej ztrácí své mazací schopnosti a tím dostávají zabrat všechna ložiska, lamela atd. Prostě celý motor! Výměnu provádějte za ohřátého motoru, kolem aspoň 10 minut jízdy. Potom si připravte nádobu na olej a vypuste ho, většinou nejníže položenou matkou na víku. Nechte vytéci, pak motorku nechte ještě aspoň 15 minut stát, několikrát jí nakloňte, protočte rukou startovací pákou, no prostě aby se co nejvíce oleje a nečistot dostalo ven. Potom očistěte magnet na šroubu uzávěru a pevně s rozumem dotahněte. Nyní jenom dolejte olej na okraj měrky a při prvním startování jí nechte pořádně ohřát než vyrazíte. Jinak u 2-taktních motorů je kolem 3/4 litru a u 4-taktních do 2 litrů oleje. Na oleji nešetřete a měňte ho radši v čas!
Výměna chladicí kapaliny
- Chladící kapalina by se měla měnit kolem 2 let a je potřeba na motocyklu ji vždy před jízdou zkontrolovat.Chladící kapalina by měla obsahovat 50 % destilované vody a 50 % zelenou nemrznoucí směs, kvůli zamrznutí a hlavně aby se mazala vodní pumpa.Vždy vypuste celý obsah a to i z válce pomocí různých hadiček. Pak jí jen dolejte. A pozor, nikdy neotvírejte víko chladiče za tepla!!!
Brzdy
- Kontrola brzd je důležitá, kvůli našemu bezpečí a možnému poničení brzd. Kotouč by neměl být vlnitý ani nějak zdeformovaný a hlavně by neměl být příliš sjetý(úzký) a mít drážky. Pokud na starý zničený kotouč dáte nové destičky, jsou to vyhozené peníze.Potom brzdové desky se nesmí dojíždět až na konec, protože při sjetí až na takzvaný kov (hlavní podložku, kovový držák) se vám probrzdí kotouč a je zničený. Dále máme brzdovou kapalinu, kterou je potřeba nejčastěji kontrolovat zase kvůli probrždění kotouče a nebo přehřátí a úplnému zdeformování. Kapalina by se měla měnit pokud je už nějaká zašlá až černá, nová by měla být žlutá až zlatavá. Kapalinu vysajte z nádobky injekční stříkačkou, potom dolejte novou kapalinu, zavřete nádobku. Povolte odvzdušňovací šroub (šestihran s otvorem uprostřed) jen o polovinu otáčky a zmačkněte naplno pedál(páčku) a nechat držet. Potom šroub utahněte a puste brzdu. Nyní to vždy v takovémhle postupu opakujte než se nevyčerpá stará špinavá kapalina a nezačne odtékat ta nová. Potom utáhněte s rozumem odvzdušňovací šroub. Zkuste jestli funguje brzdič a jestli jo, tak jste to dobře odvzdušnili. Jinak brzdová hadice a těsnění v brzdové pumpě by neměli být nijak zpuchřelé ani poškozené, kvůli špatnému chodu brzdy nebo až nefunkčnosti.
Výměna oleje v tlumičích
- U starých motocyklů je klasické teleskopické odpružení a u nových motocyklů jsou už dávány UPS = upside down (neboli opačné vidlice).Výměna oleje by měla být prováděna po náročné sezoně a jak opět říkám, na oleji nešetřete. Musíte sundat kolo, povolit šrouby co drží vidlice. Potom tlumič vytáhněte a povolte vrchní matku, vyndejte vnitřnosti (pozor na poředí všeho) a tlumič otočte do nějaké nádoby a nechte po dobu 30 minut olej vytéci. Můžete ho párkrát stlačit, aby se to lépe dostalo ven a potom vše vraťte zpět. Dolijte potřebné množství oleje, zašroubujte a vraťte zpět.
Výpálení výfuku
- U 2-taktních motorů dochází k nespálení oleje a ten projde přes výkukový kanál a do výfukového potrubí, kde se dále usazuje a karbonuje. Postupem času se ve výfuku vytvoří usazená vrstva, které zmenšuje průchod plynů a tím i výkon motorů. Jasné je že se vše zdokonaluje a proto vám to nepřidá tolik výkonu jako u starých jawek a atd. Nejprve vyndáme výfuk z motocyklu, u koncovky je důležité dát novou vatu, kterou tam napěchujeme a nebo se kupuje komplet výplň u některých motorek a koncovka jde rozebrat. Potom vememe koleno, do něj dáme trochu něčeho měně hořlavého(př.petrolej, nafta) a otáčíme tak aby se vše nasáklo. Potom to prolejeme s rozumem benzínem a musíme to zapálit. Zapalovačem to sice jde, ale než nám to vyhoří bude něco trvat (a nikdy tak dobře). Já jsem to dělal tak, že jsem vzal autogen. Opatrně jsem tam trochu fouknul, začalo to hořet a mezi tím jsem to nahříval ze stran a vždycky jsem to znova zapálil. Pak se to jenom vyklepe ty zbytky a je to. Chce to si s tím dát práci, jinak to nemá účinek. Asi tak cca.2 hodiny. Jinak barva mi neslezla, ale pokud se to zahřeje do červena, je možný že sleze. Tak se to bohužel přestříká.
Zapalovací svíčka
- Zapalovací svíčka je hodně důležitá pro dobrý průběh motoru, výkon a startování k tomu patří také. Podle svíčky se pozná hodně kvalita motoru. Když je svíčka šedě opálená bez usazenin je motor a svíčka v dobrém stavu, v jiném případě př. od oleje, moc očouzená je špatně nastavené zapalování
Kontrola tlaku v pneumatikách
- Nejlépe si zajeďte k benzínce a tam vše zkontrolujte na kompresoru nebo použijte ruční měřič. Tlak v pneumatikách se reguluje podle druhu terénu a námahy motocyklu. Na delší cesty, asfalt a pole se fouká kolem 1,90 až 2,00 KPa.Naopak v bahnitém měkkém terénu se fouká okolo 1,2 – 1,4KPa, ale pozor aby při skoku nedošlo k průrazu duše. Ovšem jestli máte tvrdé motokrosové duše, tak se není nejspíše čeho bát. Já osobně motorku foukám na 1,80 KPa a jezdím s tím vše, protože při hobby ježdění to není až tak nutné.Avšak kontrola je důležitá!
Kontrola, čištění karburátoru a palivového kohoutu
- Karburátor je srdce motoru a je potřeba se o něj starat. Nastavuje se u něj směs vzduchu a benzínu, volnoběh motoru, hladina benzínu v karburátoru a to vše způsobuje dobrý a čistý průběh výkonu motoru. Karburátor by se měj jednou začas vyndat, pročistit trysky, zkontrolovat hladina a možná poštěkovat volnoběh.Na směs se nešahá doku není třeba, je to vypočítané z továrny a při špatném zásahu by to byla škoda rozladit. Palivový kohout u plechových nádrží je potřeba dosti často čistit, aby se do motoru nedostával špatný benzín a nedocházelo k ucpání a málo živení motoru.
Klapky
- Klapky neboli jazýčkový ventil. Klapky jsou jen u dvoutaktu a zajišťují že směs bude proudit jen do motoru(válce) a ne zpět. Slouží k možnosti časování a plnění válce.Doporučuji karbonové a pokud nejsou k sehnání, tak si je vyrobit z karbonového papírku u kterého je cena zhruba kolem 900,- Kč. Měli by být přesné a pružné, avšak u nových motocyklů jsou montovány ve výrobě, tak u starých motocyklů jsou ještě sklolaminátové a ty mají špatnou pružnost.
Dráty a ložiska v kolech
- Dráty by neměli být ani na dotyk volné a po jízdě v terénu se často uvolní. Pokud jsou maličko volné jen některé dráty (špice) v kole, lze je jednoduše s mírou dotáhnout. Ale pokud je volných špicí moc, je lepší to kolo zout a odnést kolařovi, který vám kolo vycentruje a nemusíte mít strach že se vám zkroutí a zničí ráfek.Ložiska by se měli volně pohybovat, neměla by mít vůli a neměl by se z nich ozývat žádný zvuk, pokud ano, je potřeba ho vyměnit.Dnes se vyrábí takzvané kryté ložiska, které jsou z obou stran zaslepeny. Doporučuji tyto ložiska, protože dochází k menšímu znečištění, tím i opotřebení a lépe drží olej. Ložiska by se měla jednou za čas zkontrolovat, vyčistit a prostříkat olejem WD 40(syntetický) a poté namazat vazelínou.
Spojka
- Nové motokrosové motorky mají už hydraulickou spojku v olejové lázni.U této spojky se jen vymění kapalina a klasicky odvzdušní.Avšak více používaný jsou spojky lankem, u kterého by měla být vůle páčky okolo 10-15 mm.Lamela se musí zkontrolovat sundáním víka motoru a rozebrání spojkového koše, ale poznáte to když už spojku nelze pořádně poštělovat, prokluzuje a špatně se řadí. Pak se musí vyměnit lamely a nejlépe i s ostatními pružinami. A také kontrolovat a měnit pravidelně olej!!!
Přepakování
- Je to pružící mechanika zadního kola u kterého by neměli být vůle v žádném směru. Při velkých vůlích to lze poznat ukotvením pěvně stroje a zahýbání do stran a všech směrů.Některé motocykly mají maznice, kterými je potřeba vše promazávat,avšak se musí vše jednou za sezonu rozebrat, promazat, vyčistit a zkontrolovat(popř. vyměnit) ložiska a pak vše vrátit zpět bez vůlí.